Iedere generatie is anders. ββEn het lijkt wel of dat verschil bij generatie Z net iets groter is dan alle generaties ervoor. Als het op zoekgedrag aankomt, klopt dit zeker. Niet eerder, was er een generatie die de zoektocht begint op social media en niet op zoekmachines. En influencers, boven organisaties.
Google had al concurrentie
YouTube en Pinterest worden al langer als zoekmachine gebruikt. Maar steeds vaker worden ook Instagram en TikTok gebruikt om te zoeken. Er wordt niet alleen naar productreviews, outfits of recepten gezocht, maar ook naar de beste restaurants, hotspots in een bepaalde stad, huidadvies en veel meer.
Authentieke zoekresultaten
Dit is eigenlijk niet zo vreemd, omdat authentieke content als betrouwbaarder worden beschouwd dan informatie van merken. Op social media wordt de meeste content geleverd door individuen, waardoor de informatie sneller als waarheid wordt aangenomen. Hierdoor is User-Generated Content (UGC) belangrijker dan ooit.
Social media nemen hierdoor steeds meer functies van traditionele zoekmachines over, om zo goed mogelijk aan te sluiten op dat waar de gebruiker naar op zoek is.
SEO op socials
Ben je bekend met traditionele SEO? Good for you! Dat is het halve werk. In de basis werkt het namelijk hetzelfde. Waar je traditioneel je key words in je paginatitel, subtitels en bodytekst verwerkt, verwerk je deze key words nu in je biografie, de post caption, alt-text en closed texts.Β
Maar welke keywords gebruik je dan? Goeie vraag! Om dat te achterhalen moet je je doelgroep goed kennen, want alleen dan kun je een goed zoekwoordenonderzoek doen. Social media helpen je steeds vaker met het vinden van de juiste zoekwoorden. Door suggesties als βwordt ook veel gezocht opβ¦β en door trending hashtags. Maar kijk ook naar zoekwoorden die voor veel verkeer naar je website zorgen. Noteer ze! Grote kans dat een deel hiervan ook relevant is voor je social media kanalen.